Penyelidikan fenomena 'lelaki lembut' di Malaysia (2007) © qualitative data set - 2/2

Rentetan tampalan saya "Lelaki lembut, mak nyah, mat kepit, pondan, sotong... siapa mereka?" JUGA kerana ramai nampaknya yang mencari informasi penyelidikan tentang fenomena lelaki homoseksual di negara Malaysia, saya selitkan di sini persembahan penyelidikan saya sendiri.

If you are a university student or researcher on gender, the FULL REFERENCE to this research presentation is as below. Contact me if you want to share your own research project or to have a look at my full dataset, thanks much!

Adnan, Airil Haimi Mohd (2007) The construction and victimisation of soft/effeminate men (lelaki lembut) in Malaysian public universities. Research presented at Seminar Kontemporari Negeri Perak, Universiti Teknologi MARA Seri Iskandar, Malaysia on April 18, 2007.


Untuk perbincangan lebih lanjut tentang isu-isu lelaki dan gender, sindrom disforia gender dan label-label sosial kontemporari seperti 'lelaki lembut', 'pondan' dan sebagainya, sila rujuk beberapa bab berkaitan dalam buku 'Menjejak Sang Neomaskulin' terbitan Buku Prima (2008).

4 comments:

Shadzril Elmy Sharom said...

Teech, from my point of view berdasarkan pengalaman. Lelaki lembut ni ada yang mmg naturalnya kekurangan hormon kelelakian. Cuba selidik golongan ini. Kebanyakan mereka dibesarkan oleh keluarga yang majoritinya wanita. Saya pernah terbaca satu artikel, hormon estrogen dan progestron yg dihasilkan oleh kaum wanita membunuh hormon lelaki secara senyap. Kalau tak silap saya semenjak dari dlm perut lagi. Betulkan kalo saya silap. Tetapi golongan lelaki seperti ni tak lah terover smpi berpakaian perempuan dan mengenakan mekap. Mereka masih membawa ciri2 lelaki dlm diri mereka.
Satu lagi golongan yang saya perhatikan ialah yang sememangnya memiliki cukup hormon kelelakian tapi terpengaruh dgn kawan2. Selalunya golongan ini yang sangat berisiko untuk terjerumus dalam keruntuhan moral. Yang sangup telan pil hormon wanita dan sebagainya. Sewaktu study dulu, saya bergaul juga dgn golongan ini dan saya dapat menilai samada dia seorang yg semulajadinya kurang hormon lelaki atau yg gatal2 ikut kawan.
Betul juga, kita tak boleh terus menghukum golongan ini. Kita kena kaji punca sebanar mengapa mereka jadi begini. kalau kita terus menghukum dan memulaukan mereka, kita tak akan dapat mengubah mereka. Golongan yang secara neturalnya lembut masih ada harapan untuk dilelakikan. tapi kalau kita berterusan memulaukan mereka, maka terjadinya masalah pondan,maknyah dan sebagainya.

Shaiful Mukhelas said...

Hahaha I remember this issue very well ... the questionnaire yang Kak Yam bagi kat my seniors dulu. I and Hadi terlepas; Zizie and Amy am not so sure but I was quite disappointed and angry at the same time because they were dismissed from the counseling session yang maha bodoh tu. But still, to me, whether dia keras ke, lembut ke, straight ke, gay ke, as long as he has a penis then he's still a man. Full stop. And please la people, jangan sangka semua lelaki lembut adalah nyah or gay okay. Please read my article in Eh! (Kata Lelaki: Dilema Lelaki Lembut, EH! Magazine, April 2006).

Syai'Ezal Ryzal said...

apa klasifikasi saudara/saudari tntang "lelaki lembut" adalah mereka yg menyerupai wanita baru anda klasifikasikan sebagai lelaki lembut?? atau mungkin mereka yg bersikap normal pada pandangan asas (biasa) tapi mempunyai ciri2 kewanitaan seperti suara / cara lenggok jalan mahupun perlakuan yang kita mana kita tahu setngah laki lembut hnya lembut pada luaran tapi dalaman still lelaki tulin... ujian buat mereka dari Allah dengan mengurniakan sifat sedemikian yg mereka sendiri xminta...

Unknown said...

aku pernah ada roomate lembut pada awal semester dia ok lagi masuk sem 2 dia dah ramai kawan dengan sejenis dia. aku pernah menasihati dia. kini sudah lama kami tidak bersua. aku sendiri tidak mahu kawan-kawan aku salah anggap tentang aku pulak kan. aku merasakan dia telah tewas dalam perjuangan hidup kerana dia mengaku pada aku bahawa hati yang dia miliki hati wanita, cinta pada kaum sejenis. entahla aku berharap dia tidak hanyut terlalu jauh.

Copyright © 2008 - TeechConsult@BlogSpot - [v2.0] is tweaked by Teech Airil based on the Dilectio template with thanks to Smashing Magz, Design Disease and eblogtemplates. TeechConsult at Blogspot is proudly powered by Blogger, and mutually empowered by the | TeechConsult | collective. * Weblog online December 2008, updated April 2012 *