PETIKAN ruangan bulanan Bicara NeoMaskulin, majalah Maskulin (Karangkraf, M'sia)
siri LIMA artikel bertajuk 'TAHUN BARU, DIRI YANG LAMA, VERSI KEMASKINI'
edisi/keluaran bulan Disember 2012 hingga bulan April 2013

Inventori Lapor Kendiri Revolusi Hidup Sang (Lelaki) NeoMaskulin    [bahagian 2 daripada 2, item #26 hingga item #50 terakhir]

Inventori ini bakal membantu anda mengukur, melihat serta menilai sejauh manakah diri anda bersedia untuk (atau sedang) melalui proses revolusi diri. Namun, sebelum anda melengkapkan inventori ini, pastikan anda faham 5 peraturan mudah seperti berikut:

PERTAMA: TIADA jawapan yang ‘salah’ atau ‘betul’. Yang cuba dilihat, dinilai serta diukur adalah sejauh mana diri anda telah/sedang/akan melalui proses revolusi peribadi.

KEDUA: Oleh sebab tidak ada jawapan yang ‘betul’ atau ‘salah’ anda TIDAK BOLEH berfikir terlalu lama sebelum memilih respons untuk semua pernyataan yang diberikan.

KETIGA: Anda dibenarkan mengambil seberapa lama masa pun untuk melengkapkan inventori ini, walau bagaimanapun anda TIDAK DIBENARKAN membaca penjelasan saya terlebih dahulu.

KEEMPAT: Anda TIDAK BOLEH meminta pendapat sesiapa pun ketika mencuba inventori ini. Jika anda inginkan pandangan kedua orang lain, pastikan anda menyiapkan inventori ini terlebih dahulu.

KELIMA (dan yang paling utama): Anda mestilah berlaku JUJUR semasa melengkapkan inventori ini mengikut gerak hati anda dan bukan mencari kejituan atau ketepatan seperti di dalam peperiksaan.

SEKARANG, teliti dengan hati-hati setiap pernyataan yang diberi dan pilih antara --- Saya yakin ini bukan gambaran diri saya (1) / Saya rasa ini mungkin gambaran diri saya (2) / Saya percaya ini adalah gambaran diri saya (3) --- kemudian kira skor untuk setiap pernyataan yang diberikan.

[KLIK tajuk untuk terus membaca / CLICK title to continue reading]

Item 26.

Saya rasa perhubungan dengan teman-teman sekuliah atau rakan-rakan sepejabat saya memberi kesan positif kepada diri saya (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 27.

Saya rasa saya bukanlah seorang individu yang mengalami kemiskinan atau muflis jiwa kerana kurang pegangan agama dan moral (KJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 28.

Saya sedar bahawa kestabilan personaliti akan membawa kestabilan mental dan begitu juga sebaliknya (KP).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 29.

Saya cuba menaksir segala aspek/ciri personaliti saya menggunakan kaedah atau radas yang sahih, saintifik dan tepat (KP).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 30.

Saya cuba mengelakkan diri daripada makanan segera dan minuman ringan selagi boleh dapat diet mingguan saya (KF).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 31.

Saya cuba mengeratkan perhubungan kekeluargaan antara diri saya dengan ahli keluarga yang terdekat (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 32.

Saya cuba menghormati semua orang di sekeliling saya tanpa mengira darjat atau taraf sosio-ekonomi mereka semua (KJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 33.

Saya cuba untuk merapatkan perhubungan dengan ahli keluarga jauh walaupun mungkin kami jarang dapat bertemu (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 34.

Saya dapat mengekalkan produktiviti kerja saya dan ia tidak pernah menurun secara drastik di kuliah atau di tempat kerja (KM).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 35.

Saya tahu aspek/ciri personaliti toksik yang perlu dielakkan dalam diri demi meningkatkan kualiti identiti saya (KP).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 36.

Saya meminta orang lain memberitahu aspek/ciri personaliti saya yang elok agar saya dapat meningkatkan kualiti diri sendiri (KP).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 37.

Saya mempunyai insurans kesihatan demi melindungi diri saya daripada kecelakaan dan musibah pada hari muka (KF).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 38.

Saya percaya bahawa saya bukanlah seorang individu yang angin (moody) dengan angin (mood) yang ekstrem atau mudah bertukar walaupun tanpa sebab jelas (KM).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 39.

Saya senang dengan aktiviti berbentuk kemasyarakatan, misalnya membantu anak-anak yatim-piatu atau orang kurang upaya (KJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 40.

Saya yakin ahli keluarga terdekat saya dapat menerima saya seadanya, seperti juga saya menerima diri mereka semua (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 41.

Saya yakin dengan ketentuan Tuhan dan saya dapat menerima segala yang berlaku dalam hidup ini, baik yang elok atau yang buruk (KJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 42.

Saya yakin personaliti diri saya sekarang berada dalam tahap seimbang jika saya bandingkan dengan diri saya pada masa lampau (KP).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 43.

Saya sedar bahawa perhubungan sosial yang bernilai positif dengan orang lain di sekeliling saya akan dapat meningkatkan kualiti hidup kami semua (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 44.

Saya berusaha menjaga hati dan memastikan kebajikan adik-beradik terdekat saya berada dalam keadaan yang baik dan elok (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 45.

Saya berusaha untuk menjaga hati dan memastikan kebajikan serta kesejahteraan emak serta ayah saya terjamin (PJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 46.

Saya cuba mengamalkan etika hidup yang sihat dan nilai-nilai moral sejagat agar hidup saya selepas mati beroleh berkat (KJS).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 47.

Saya cuba mengawal tabiat makan dan minum saya pada setiap hari demi menjamin kesihatan yang berkekalan (KF).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 48.

Saya tidak pernah atau jarang mengasingkan diri dan tidak mahu mendekati atau didekati oleh orang lain (KM).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 49.

Saya tidak pernah atau jarang menghadapi masalah tidur atau mudah terjaga sewaktu tidur diikuti dengan serangan panik (panic attack) secara tiba-tiba (KM).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

Item 50.

Saya tidak pernah atau jarang terkena serangan panik (panic attack) semasa waktu berjaga diikuti dengan degupan jantung yang terlalu kuat tanpa sebab yang jelas (KM).

Respons anda? (Pilih SATU sahaja) 1 / 2 / 3

PENAFIAN: Inventori ini tidak saya bina berdasarkan prinsip psikometrik atau radas saintifik untuk menilai aspek/ciri yang berkaitan pemikiran, perasaan serta tingkahlaku dan ia belum diuji darjah kebolehpercayaan (reliability) dan keesahannya (validity). Inventori ini sesuai digunakan hanya sebagai suatu radas penaksiran awal/rawak (preliminary/rough estimation instrument) kualiti keindividuan diri anda dalam lima sfera hidup lelaki neomaskulin.

BAHAGIAN 1-5

Hakikat, realiti demi revolusi hidup laki-laki;
Realiti hidup lelaki neomaskulin: kesihatan fizikal.

BAHAGIAN 2-5

Realiti hidup lelaki neomaskulin: kestabilan personaliti;
Realiti hidup lelaki neomaskulin: posisi dalam jaringan sosial.

BAHAGIAN 3-5

Realiti hidup lelaki neomaskulin: keseimbangan mental;
Realiti hidup lelaki neomaskulin: kekayaan jiwa atau spiritual.

BAHAGIAN 4-5

Inventori Lapor Kendiri Revolusi Hidup Sang (Lelaki) NeoMaskulin, item #01 hingga item #25.

BAHAGIAN 5-5

Inventori Lapor Kendiri Revolusi Hidup Sang (Lelaki) NeoMaskulin, item #26 hingga item #50.

LIBRARI TEECHCONSULT

Akses seksyen 'Lelaki NeoMaskulin' untuk huraian dan juga penjelasan penuh inventori...

TEECHCONSULT @ NOTEPAD

Perenggan awal siri artikel 'Tahun baru, diri yang lama, versi kemaskini';
Rasional untuk memulakan revolusi dalam hidup Lelaki NeoMaskulin.

TEECHCONSULT @ WORDPRESS

Entri pemberitahuan tentang Inventori Lapor Kendiri Revolusi Hidup Sang (Lelaki) NeoMaskulin.

0 comments:

Copyright © 2008 - TeechConsult@BlogSpot - [v2.0] is tweaked by Teech Airil based on the Dilectio template with thanks to Smashing Magz, Design Disease and eblogtemplates. TeechConsult at Blogspot is proudly powered by Blogger, and mutually empowered by the | TeechConsult | collective. * Weblog online December 2008, updated April 2012 *